ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ

Ποιος είναι ο οργανισμός ibstpi

ibstpi (International Board of Standards for Training, Performance and Instruction), είναι ο διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός για τα Πρότυπα στην Εκπαίδευση, την Επίδοση και την Διδασκαλία. Μετά από διεθνείς διεξοδικές έρευνες και μελέτες δημιούργησε ένα σύνολο προτύπων Διδακτικών Ικανοτήτων, δημοσίευσε για έλεγχο και αξιολόγηση ένα Κατάλογο Δεξιοτήτων και εφάρμοσε μια πρωτότυπη διαδικασία Εκτίμησης για τις δεξιότητες αυτές. Τα πρότυπα ‘Ικανοτήτων Εκπαιδευτή’ (Instructor Competencies) αποτελούν σήμερα ένα διεθνές στάνταρτ, στο οποίο βασίζονται κορυφαίοι εκπαιδευτικοί και εξεταστικοί φορείς.

Ιδρύθηκε το 1984 από ακαδημαϊκούς και επαγγελματίες με ευρεία εμπειρία στην διδασκαλία και τις εκπαιδευτικές επιδόσεις, μέλη τους όλοι της Ένωσης Εκπαιδευτικής Επικοινωνίας και Τεχνολογίας (Association for Educational Communications and Technology) και του Διεθνή Συλλόγου Επίδοσης και Διδασκαλίας (International Society for Performance Improvement).

Η 15μελής διεθνής διοικούσα επιτροπή έχει θέσει ως κύριο στόχο του ibstpi  «την βελτίωση  και προαγωγή της ατομικής και εταιρικής μάθησης και απόδοσης που αντανακλάται στην ποιότητα και πληρότητα της επαγγελματικής ικανότητας».

 

Το Πρόγραμμα  ‘Εκπαίδευση  Εκπαιδευτών’

”Επαγγελματική Πιστοποίηση Ικανοτήτων Εκπαιδευτή”

 

Πως υλοποιείται το πρόγραμμα

Το πρόγραμμα, διάρκειας 100 ωρών, διεξάγεται στα Ελληνικά ή Αγγλικά από πιστοποιημένους κατά ibstpi διδάσκοντες (PhD) και υποστηρίζεται από πρότυπα συγγράμματα και εγχειρίδια-οδηγούς εκπαιδευτών. Το άρτιο εκπαιδευτικό υλικό βοηθά στην αξιόπιστη και επιτυχή εκπαίδευση κάθε εκπαιδευτή ανεξάρτητα αν διδάσκει σε βασικά η ανωτέρου επιπέδου μαθήματα, σε πολυπληθές κοινό ή μικρότερες ομάδες εκπαιδευμένων.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεωρητική και εφαρμοσμένη εκπαίδευση και διεξάγεται ως εργαστήριο μέσω πρακτικών ασκήσεων και παίξιμο ρόλων σε προσομοιωμένες συνθήκες διδασκαλίας και μάθησης. Στο τέλος της εκπαίδευσης ο εκπαιδευτής καλείται να επιδείξει μια πρότυπη παρουσίαση διδασκαλίας (μικροδιδασκαλία 20’) και να διαδραματίσει σε ρόλο debate.

 

Ποιος είναι ο Σκοπός του προγράμματος

Η εναρμόνιση με τις κατευθύνσεις του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας για την συμπλήρωση και αναβάθμιση των απαιτούμενων προσόντων, που είναι απαραίτητα για την άσκηση του επαγγέλματος του εκπαιδευτή μέσω πιστοποιημένων προγραμμάτων Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών.

 

Που εστιάζεται το πρόγραμμα

Η πρωτότυπη μέθοδος επίτευξης των ικανοτήτων αφορά σε:

·           ανάπτυξη των γνώσεων, δεξιοτήτων και συμπεριφορών,

·           συσχέτιση των δεξιοτήτων με την απόδοση στην εργασία,

·           μέτρηση των δεξιοτήτων αυτών με διεθνώς αποδεκτά πρότυπα.

Η μέθοδος αυτή αναπτύσσει τις απαραίτητες δεξιότητες του εκπαιδευτή και βελτιώνει την επαγγελματική του απόδοση.

Ποιοι είναι οι στόχοι του προγράμματος

Το πρόγραμμα ‘Εκπαίδευση Εκπαιδευτών’ του ibstpi, απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτές – εισηγητές που επιθυμούν να:

·             ανανεώσουν τις γνώσεις και τεχνικές τους τόσο για την δια ζώσης όσο και για την ηλεκτρονική μάθηση,

·             πετύχουν διδακτικές ικανότητες, αξιοπιστία και αποτελεσματικές επιδόσεις στο έργο τους,

·             προάγουν και διασφαλίζουν την μάθηση και τις σχέσεις διδάσκοντος-διδασκομένων,

·             επιμορφωθούν στις βασικές έννοιες της Ανοικτής και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (ODL) και των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας,

·             δημιουργήσουν ασφαλές υπόβαθρο για να επιλέγουν εκπαιδευτές με ικανά προσόντα.

 

Πως Πιστοποιείται ο Εκπαιδευτής

Η επιτυχής παρακολούθηση του προγράμματος οδηγεί στις εξετάσεις πιστοποίησης για την απόκτηση “Επαγγελματικού Πιστοποιητικού Ικανοτήτων Εκπαιδευτή” βασισμένο στα διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα ικανοτήτων του ibstpi. Οι εξετάσεις διενεργούνται προκειμένου να γνωρίσει ο εκπαιδευτής τον βαθμό αφομοίωσης των γνώσεων και ικανοτήτων που επέτυχε ώστε να είναι  αποδοτικός και αποτελεσματικός στο επαγγελματικό του έργο. Το πιστοποιητικό χορηγείται, μετά από επιτυχή εξέταση, από τον οργανισμό ibstpi.

 

Ποιες είναι οι προαπαιτούμενες γνώσεις του Εκπαιδευτή

Στο πρόγραμμα ‘Εκπαίδευση Εκπαιδευτών’, βασικού επιπέδου, γίνονται δεκτοί διδάσκοντες με σχετική εκπαιδευτική εμπειρία σε οποιοδήποτε αντικείμενο εκπαίδευσης. Αυτό δικαιολογείται καθότι το βασικό επίπεδο αναφέρεται σε θεμελιώδεις διδακτικές Ικανότητες που πρέπει να πληροί κάθε εκπαιδευτής ανεξάρτητα από το επίπεδο των αντικειμένων που διδάσκει και το μορφωτικό επίπεδο των διδασκομένων.

 

Ποια είναι τα γενικά κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτών

Στα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων εκπαιδευτών κύριο ρόλο παίζει η ψυχική σύνδεση του διδάσκοντος με το επάγγελμά του. Σημαντικό ρόλο παίζουν η άνεση επικοινωνίας, ο ευχάριστος χαρακτήρας και η αίσθηση χιούμορ, ο ενθουσιασμός για επίτευξη αποτελεσμάτων, το ενδιαφέρον για υψηλή επίδοση και απόδοση και η αποδοχή για εφαρμογή καινοτομιών στην εκπαιδευτική διεργασία.

 

Ποια είναι τα απαραίτητα μέσα και λογισμικό

Για την άρτια διεξαγωγή του προγράμματος η αίθουσα εκπαίδευσης πρέπει να διαθέτει κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα μέσα και προγράμματα εφαρμογών:

Ø Προσωπικός Υπολογιστής (1 πυρήνα > 2GZ,  μνήμη >1GB RAM)

Ø Ηλεκτρονικός προβολέας διαφανειών (Computer based Video Projector)

Ø Πρόγραμμα Παρουσιάσεων, Πρόγραμμα σχεδιασμού Ιστοσελίδων, Φυλλομετρητή Διαδυκτίου, Πρόγραμμα ηλεκτρονικών εκδόσεων (από ΠΑΣΥΠΛ)

 

Γενικές προδιαγραφές

Το προτεινόμενο πλήθος εκπαιδευομένων είναι έως 16 άτομα ανά τμήμα.

Η αίθουσα συνιστάται να ξεφεύγει από την τυπικότητα και το ‘σχολικό πρότυπο’. Τα έπιπλα προτιμάται να μπορούν να μετακινούνται εύκολα ώστε να χρησιμοποιούνται με πολλαπλούς τρόπους (π.χ. σχήμα Π). Θα πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες να μπορούν να ακούσουν και να δουν άνετα.

Το έντυπο υλικό (βιβλίο, εγχειρίδια) που θα διανεμηθεί, είναι το επίσημο αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό υλικό του οργανισμού (Recognized ibstpi Materials-RiM).

Το πρόγραμμα αξιολογείται τόσο κατά τη διάρκεια όσο και στη λήξη του από ανεξάρτητους αξιολογητές.

 

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

‘ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ’

Ικανότητες Εκπαιδευτή (πρότυπα)

 

1 η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Επαγγελματικά Προσόντα Εκπαιδευτή

 Ο ικανός εκπαιδευτής οφείλει:

1. Να επικοινωνεί αποτελεσματικά.

2. Να ενημερώνεται και να βελτιώνει τις επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητές του.

3. Να συμμορφώνεται με τα ισχύοντα ηθικά και νομικά πρότυπα.

4. Να εδραιώνει και διατηρεί την επαγγελματική του αξιοπιστία.

 

2 η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Προγραμματισμός Εκπαίδευσης και Προετοιμασία Παράδοσης

5. Να προγραμματίζει εκπαιδευτικές μεθόδους και υλικά.

6. Να προετοιμάζεται για παράδοση.

 

3 η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Εκπαιδευτικές Μέθοδοι και Σχεδιασμός

7. Να ενεργοποιεί και να υποστηρίζει το ενδιαφέρον και τη δέσμευση του εκπαιδευόμενου για την πορεία της μάθησης και την επίτευξη των στόχων.

8. Να αποδεικνύει αποτελεσματικές δεξιότητες παρουσίασης.

9. Να αποδεικνύει αποτελεσματικές δεξιότητες μετάδοσης γνώσης.

10. Να αποδεικνύει αποτελεσματικές δεξιότητες στις ερωτήσεις.

11. Να παρέχει διευκρινίσεις και ανατροφοδότηση.

12. Να βοηθά στην αύξηση της γνώσης και των δεξιοτήτων.

13. Να συμβάλει στη μεταβίβαση γνώσης και δεξιοτήτων.

14. Να χρησιμοποιεί τα εποπτικά μέσα και την τεχνολογία με στόχο να αυξήσει τη μάθηση και την επίδοση.

 

4 η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Εκτίμηση και Αξιολόγηση

15.        Να εκτιμά τον εκπαιδευόμενο και την επίδοσή του.

16.        Να αξιολογεί την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης.

 

5 η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Διαχείριση

17. Να δημιουργεί και διαχειρίζεται ένα περιβάλλον το οποίο ενθαρρύνει την μάθηση και την επίδοση.

18. Να διαχειρίζεται την εκπαιδευτική διεργασία μέσα από την κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας.